Modeikonen Jean Paul Gaultier designar för Lindex i höst

Modejätten Lindex har sedan länge hakat på trenden med exklusiva designsamarbeten. I höst fyller klädkedjan 60 år vilket kommer att firas med en unik designkollektion signerad den franske modeskaparen Jean Paul Gaultier.

Specialdesignade klädkollektioner har gjorts för Lindex vid ett flertal tillfällen. Butikskedjan har bland annat samarbetat med den brittiska modeskaparen Matthew Williamson och det italienska modehuset Missoni. Inför Lindex 60-årsjubileum kommer en kollektion med dam- och barnkläder, underkläder och accessoarer lanseras som bär Gaultiers signum. Den aktuella modeskaparen är känd för att ha designat Madonnas världsberömda strutbehå samt kläder till filmen Det femte elementet med huvudrollsinnehavarna Bruce Willis och Milla Jovovich. 
Den 8 oktober 2014 kommer man kunna köpa den unika designkollektionen i utvalda butiker samt på lindex.com. I över tio år har Lindex stöttat Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj, och precis som vid tidigare samarbeten kommer 10 procent av intäkterna för årets designkollektion att doneras till bröstcancerforskningen. Modevärldens skönhetsideal har varit en het debatt och många företag försöker att kompensera genom donationer. Swefox är en mindre aktör som valde att kompensera genom att lansera ett varumärke för större kvinnor istället. Förhoppningen är att skönhetsidealet skall jämnas ut.

I Lindex pressmeddelande säger Jean Paul Gaultier följande om kollektionen:

”Det känns fantastiskt roligt att designa en kollektion för Lindex som bär mitt signum och samtidigt få möjlighet att delta i kampen mot bröstcancer. Jag tycker att vi har hittat en bra mix av dessa element – kollektionen är spännande, chic och stark, precis som Lindex-kvinnan.”

Vem som blir kollektionens ansikte utåt står ännu inte klart, men troligtvis kommer det bli någon i samma klass som för fjolårets samarbete med Matthew Williamson då kedjan anlitade den världskända amerikanska modellen Karlie Kloss.